راز

۹ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

حسادت های عاشقانه مشکلی رایج میان زوج های امروزی است و رتبه دوم را در میان مشکلات زناشویی دارد. وقتی صحبت از حسادت به میان می آید، اغلب آن را احساسی منفی می پندارند؛ در صورتی که این حس جزو آن دسته از احساساتی است که نه مطلقا مثبت و نه کاملا منفی است.

وجود این حس تجربه ای مهم در زندگی افراد به حساب می آید و بدون شک حاکی از نیازهای اساسی آنان است اما آن چیزی که اغلب افراد را در مورد این حس نگران می کند، اخلاق بیمارگونه، خشونت و عصبانیتی است که از این احساس نشأت می گیرد. حسادت نوعی نارضایتی و احساس ناامنی است که می تواند منجر به رفتارهای مخرب شود و پایه های یک رابطه را متزلزل کند و در مقابل، موجب برانگیختن تمام قوای شخص برای حل مشکلات شخصی یا زناشویی او شود.

برای بررسی این موضوع ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که آیا عشق بدون حسادت ممکن است؟ بدان سبب که زوجین در ابتدای پیوند خود علاقه دارند بیشتر اوقاتشان را با یکدیگر بگذرانند، بیشتر تلاش می کنند تا نشان دهند با یکدیگر تفاهم دارند و از آنجایی که فقط در قالب این پیوند می توانند به برخی از نیازهای خود پاسخ گویند، به نظر می رسد که فرد مقابل را دوست دارند.

این علاقه منجر به ایجاد نوعی وابستگی به طرف مقابل می شود و در نتیجه ممکن است احساس حسادت در هر یک از طرفین به وجود آید؛ بنابراین عشق و حسادت دو احساس لاینفک به حساب می آیند. حسادت به خودی خود یک مشکل تلقی نمی شود و تنها شاخصی از وجود یک مشکل است.

حتما همه ما این جملات را میان افراد مختلف شنیده ایم:

- نسبت به اینکه همسرم در جمع خاصی با فرد دیگری غیر از من صحبت کند، حساسم.

- نمی توانم نگاه فرد دیگری را به همسرم تحمل کنم.

- تمام رفت و آمدهای همسرم را کنترل می کنم.

- نمی توانم تحمل کنم که همسرم بدون من به تفریحات خودش بپردازد.

- نمی توانم یک لحظه از او دور شوم و ...

این جملات می تواند وجود حسادت را در یک فرد ثابت کند.

حسادت عاشقانه دقیقا چیست؟

حسادت چیست؟

حسادت عاشقانه با معنای عام این واژه که در ذهن عموم افراد است، متفاوت است. این نوع حسادت، ترکیبی از ترس و عصبانیت و همراه با احساس ناامنی است. در اینگونه حسادت، بارزترین عکس العملی که از فرد حسود دیده می شود، عصبانیت نسبت به کسی است که او را دچار این حس کرده است. همانطور که گفته شد، حسادت عاشقانه نشان دهنده ترس فرد برای از دست دادن منفعتی بزرگ و مهم است و هرگونه جلب توجهی از سوی همسر فرد حسود نوعی تهدید برای او محسوب می شود.

این نوع حسادت را حسادتی بیمارگونه می نامند که سال ها دوام می یابد و مسلما با خشونت فرد حسود نیز همراه خواهد بود. از آنجایی که این خشم برای مدت کوتاهی به فرد احساس سرزندگی می بخشد، او دائما و به شکل ناخودآگاه خشمگین می شود اما بلافاصله شرمنده شده و پشیمانی خود را ابراز می کند.

بنابراین حسادت موضوعی است که اگر به آن توجه نشود، نتایج منفی به بار خواهد آورد اما به علت وجود شور و هیجان در ابتدای پیوند، کمتر دیده و بدان توجه می شود. زوجین در ابتدای امر اغلب اینگونه جملات را به زبان می آورند که «ما همدیگر را دوست داریم و همانند یک روح در دو بدن هستیم»؛ در حالی که روزمرگی موجود در زندگی، به تدریج از شدت این هیجانات می کاهد و ارتباطی معمولی میان آنها به وجود می آورد؛ در نتیجه به مرور زمان کمتر جملاتی از این دست بین زوجین رد و بدل می شود. این فاصله ممکن است باعث به وجود آمدن نوعی حس ناامنی برای هر یک از زوجین شود. در این زمان است که فرد غرق در خیالات خود می شود و معمولا این جملات و پرسش ها در ذهنش شکل می گیرد:

«چطور می تواند بدون من زندگی کند؟»

«چرا به سرگرمی ها و اوقات فراغت خود بیشتر از من اهمیت می دهد؟»

«نمی خواهم او را از دست دهم! دیگر مرا دوست ندارد.»

دلایل حسادت عاشقانه

کمبودهای دوران کودکی

برخی از روانکاوان معتقدند حسادت از دوران کودکی سرچشمه می گیرد و می تواند نتیجه عدم توجه یکی از والدین نسبت به فرزندشان باشد و حتی ممکن است این احساس، در نتیجه فقدان اعتماد به نفس و امنیت در دوران کودکی به وجود آید؛ مانند کودکی که می ترسد از اینکه فاقد ویژگی هایی باشد که دیگران از او انتظار دارند یا می ترسد از اینکه به اندازه کافی مورد پسند دیگران واقع نشود و توانایی جذب دیگران را نداشته باشد. تمام این تجربه ها در دوران کودکی می تواند در بزرگسالی، فرد را درگیر احساسی به نام «حسادت عاشقانه» کند.

بی وفایی

افرادی هم هستند که در حسادت فرافکنی می کنند؛ تا آنجایی که همسر خود را بی وفا می نامند، فقط به این دلیل که خودشان گاهی دچار بی وفایی می شوند که این موضوع دقیقا مصداق این ضرب المثل «کافر همه را به کیش خود پندارد» است.

ترس

حسادت در آقایان بیشتر حول محور ترس از دست دادن قدرت و برای خانم ها بیشتر ترس از طرد شدن است؛ به طوری که می اندیشد همسرش دیگر او را دوست ندارد. به همین دلیل است که خانم ها اغلب احساسات عاشقانه خود را ابراز می کنند.

راه حل های پیشنهادی برای افراد درگیر حسادت

مشکل را قبول کنید

اولین گام برای حل این مشکل درک مسئله ای است که تمام آرامش تان را تحت الشعاع خود قرار داده و بعد از آن، یافتن علت آن به تنهایی است؛ نه اینکه طرف مقابلتان را با خشونت وادار به انجام کارهایی کنید که دوست ندارد. با خودتان خلوت کنید و این سوال ها را از خودتان بپرسید و برایشان پاسخی منطقی پیدا کنید:

آیا مشکل از من است؟

چرا نمی توانم همسرم را به خود جذب کنم؟

آیا رفتار من اشکالی دارد که همسرم را از من دور کرده است؟

چرا نسبت به همسرم حس حسادت دارم؟

چه چیزی بیشتر از همه مرا در این رابطه آزار می دهد؟

حسادت عاشقانه دقیقا چیست؟

با همسرتان صحبت کنید

فضایی آرام و دنج را برای گفتگویی دو نفره و صمیمی به وجود آورید. درباره احساسات و ناراحتی هایی که اخیرا شما را آزرده است با او صحبت کنید و از وی کمک بخواهید. مطمئن باشید وقتی شما را اینچنین صادق ببیند، برای بهبودی حالتان قدمی برخواهد داشت.

مشورت کنید

داشتن یک حامی درمانی وقتی که از نظر روحی دچار مشکل شده اید، بسیار مهم است. روانشناسی باتجربه و خبره می تواند شما را به سادگی راهنمایی کرده و راه حل هایی باورنکردنی جهت مقابله با هیجاناتی که رابطه شما و همسرتان را دچار آسیب کرده است، پیشنهاد کند.

خودتان را سرگرم کنید

خودتان را با فعالیت ها و سرگرمی های مورد علاقه تان مشغول کنید تا پرنده خیالتان به سوی کنکاش در رفتارهای همسرتان پر نزند. این را بدانید که همسرتان احتیاج به آزادی دارد.

به تصورات ذهنی خود پایان دهید

از خیالبافی دست بکشید؛ یعنی چیزی که باعث به وجود آمدن سناریوهایی می شود که در واقعیت وجود ندارند. بدانید که تن دادن به این تخیلات باعث می شود به سمتی پیش بروید که تلفن همراه یا ایمیل های همسرتان را چک کنید و در این میان مسلما به دنبال بهانه ای خواهید بود که تخیلات خود را اثبات کنید و به همسرتان نشان دهید که دلیلی منطقی برای نگرانی و ترس شما وجود دارد.

مطمئن باشید که بازجویی همسرتان فقط او را به ستوه می آورد. این کنجکاوی های بی مورد هیچ کمکی به روند بهبودی شما نمی کند و در ضمن بدانید که اگر هدف او فریفتن شما باشد، از روش هایی استفاده خواهد کرد که شما بویی از ماجرا نبرید. هیچ انسانی دوست ندارد مانند یک زندانی باشد و دائما از او بازجویی شود. هر کس خودش مسئول حریم شخصی و وجدانش است، پس هیچ لزومی ندارد بدانید با چه کسی تماس می گیرد.

اعتماد به نفس خود را بازیابید

به خودتان متکی باشید و بدانید که رابطه عاطفی شما و همسرتان رابطه ای است که هیچ کس نمی تواند در این حریم خصوصی وارد شود و همسرتان نیز هیچگاه اجازه ورود به هیچ غریبه ای را نخواهد داد.

راه حل های پیشنهادی برای فرد قربانی حسادت

به فرد حسود اطمینان بدهید

اگر شما قربانی این حسادت هستید، با اطمینان بخشیدن به طرف مقابلتان و پاسخ به سوال های فرسایشی وی می توانید کمک بسیاری به او بکنید. برعکس اگر در برابر سوال های او بی محلی کنید، با این کار به او می فهمانید که او دیگر قدرت خود را از دست داده است؛ در نتیجه با مشکل جدیدی روبرو خواهید شد. خود را مقصر ندانید؛ زیرا افراد حسود عادت دارند دیگران را مقصر این حسادت بدانند. در مواجهه با این افراد فقط باید صبور باشید و شرایطی را مهیا کنید که اعتماد اولیه خود را به شما برگردانند.

فعالیت های دو نفره انجام دهید

فعالیت هایی را ترتیب دهید که به مشارکت هر دوی شما احتیاج داشته باشد؛ زیرا این دسته از فعالیت ها اعتماد، همبستگی و تفاهم ایجاد می کنند.

از فردی مطمئن کمک بخواهید

اگر به مرحله ای رسیده اید که خشم و حسادت همسرتان آنچنان زیاد شده که زندگی تان را دچار آسیبی جدی کرده است، حتما از یک فرد قابل اعتماد کمک بگیرید. مسلما یک روانشناس می تواند بهترین کمک را به بهبود اوضاع بکند.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

داستان واقعی و زیبا که در پاکستان اتفاق افتاده : پزشک و جراح مشهور (دکتر ایشان) روزی برای شرکت دریک کنفرانس علمی که جهت بزرگداشت و تکریم او بخاطر دستاوردهای پزشکی اش برگزار میشد، باعجله به فرودگاه رفت.. بعد از پرواز ناگهان اعلان کردند بخاطر اوضاع نامساعد هوا و رعد و برق و صاعقه، که باعث ازکارافتادن یکی ازموتورهای هواپیماشده ، مجبوریم فرود اضطراری درنزدیکترین فرودگاه داشته باشیم. دکتر بلافاصله پس از فرود هواپیما، به دفتراستعلامات فرودگاه رفت و خطاب به آنها گفت: من یک پزشک متخصص جهانی هستم ، هر دقیقه برای من برابر با جان خیلی انسانها هاست و شما میخواهید من 16ساعت تو این فرودگاه منتظرهواپیما بمانم !! یکی ازکارکنان گفت جناب دکتر، اگرخیلی عجله دارید میتونید یک ماشین دربست بگیرید تا مقصد شما سه ساعت بیشترنمانده است.. دکتر با کمی درنگ پذیرفت، ماشینی را کرایه کرد و براه افتاد که ناگهان در وسط راه اوضاع هوا نامساعد شده و بارندگی شدیدی شروع شد بطوریکه ادامه دادن برایش مقدور نبود ساعتی رفت تا اینکه احساس کرد دیگه راه را گم کرده خسته و کوفته و درمانده و با ناامیدی براهش ادامه داد که ناگهان کلبه ای کوچک توجه او را به خود جلب کرد.. کنار اون کلبه توقف کرد در را زد، صدای پیرزنی را شنید. بفرما داخل هرکه هستی..دربازاست... دکتر داخل شد و از پیرزن که زمینگیر بود خواست که اجازه دهد از تلفنش استفاده کند،.. پیرزن خنده ای کرد و گفت:کدام تلفن فرزندم؟ اینجا نه برقی هست و نه تلفنی...ولی بفرما استراحت کن و برای خودت استکانی چای بریز تا خستگی بدرکنی و کمی غذا هم هست بخور تا جون بگیری.. دکتراز پیرزن تشکرکرد و مشغول خوردن شد، درحالیکه پیرزن مشغول خواندن نماز و دعا بود ... ناگهان متوجه طفل کوچکی شد که بی حرکت بر روی تختی نزدیک پیرزن خوابیده بود، که هرازگاهی بین نمازهایش اورا تکان میداد. پیرزن مدتی طولانی به نماز و دعا مشغول بود، دکتر خطاب به او گفت: بخدا من شرمنده این لطف و کرم و اخلاق نیکوی تو شدم ، امیدوارم که دعاهایت مستجاب شود. پیرزن گفت: شما رهگذری هستیدکه خداوند به ما سفارش شما را کرده است.. ولی دعاهایم همه قبول شده است بجز یک دعا... دکتر گفت: چه دعایی؟ پیرزن گفت:این طفل معصومی که جلو چشم شماست نوه من است که نه پدر داره و نه مادر، به یک بیماری مزمنی دچارشده که همه پزشکان اینجا از علاج آن عاجز هستند.. به من گفته اند که یک پزشک جراح بزرگی بنام دکتر ایشان هست که او قادر به علاجش هست، ولی او خیلی از ما دور است دسترسی به او مشکل بوده و من هم نمیتوانم این بچه را پیش او ببرم.. میترسم این طفل بیچاره و مسکین خوار و گرفتار شود.. از الله خواسته ام که کارم را آسان کند... دکترایشان درحالیکه گریه میکرد گفت: به والله که دعای تو، هواپیما را از کار انداخت، باعث زدن صاعقه ها شد و آسمان را به باریدن واداشت... تا اینکه من دکتر را بسوی تو بکشاند... بخدا من هرگز باور نداشتم که الله عزوجل با یک دعایی این چنین اسباب را برای بندگان مومنش مهیا کرده و بسوی آنها روانه میکند؟!! وقتی که دستها از همه اسباب کوتاه میشود، فقط پناه بردن به آفریدگار زمین و آسمان چاره ساز است.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

اگر تازه عروس و داماد هستید و می خواهید رابطه رمانتیک و پایداری داشته باشید، این 14 روش را از دست ندهید.

1. در مورد تأثیری که همسرتان روی شما دارد با او صحبت کنید

همسر شما توانایی خواندن ذهنتان را ندارد، بنابراین باید احساستان را به او بگویید تا از تأثیراتی که رفتار او بر شما دارد آگاه شوید.

2. زمانی که دعوا شروع می‏شود، سعی کنید به عنوان یک شخص سوم اتفاقات افتاده را ارزیابی کنید

برخی از افراد در جر و بحث فقط به دنبال به کرسی نشاندن حرف خود هستند، اما زمانی که به عنوان یک سوم شخص به اختلاف به همسرتان نگاه کنید، شاید بسیار از مسائل به راحتی حل شود.

3. با کمک همسرتان، همدلی را وارد خانه کنید

همدلی کلید موفقیت هر رابطه ای است. همدلی به توانایی درک افکار و احساسات دیگران گفته می‏شود. البته ممکن است با افکار یا احساسات همسرتان موافق نباشید ولی اجازه دهید او به ابراز افکار و احساسات خودش بپردازند و شما نیز با او همدلی کنید نه اینکه احساسش را تایید کنید.

. احساسات را فراموش نکنید و باهم در مورد نیازهایتان صحبت کنید

سرکوب احساسات هیچ کمکی به شما نمی‏کند، البته شاید خود را بسیار آرام نشان دهید اما احساسات تان مانند آتش زیر خاکستر خواهد بود.

5. یادتان باشد که آسیب احساسی می‏تواند رابطه شما را دچار مشکل کند

همیشه باید به احساسات همسرتان توجه کنید تا آزردگی در او باقی نماند.

6. اهداف خود را برای همسرتان توضیح دهید تا او بتواند به شما کمک کند

فراموش نکنید که همسر شما می‏تواند بزرگ‏ترین کمک شما باشد و یک همکاری سالم همیشه به بالا رفتن سطح رضایتمندی دو طرف کمک می‏کند.

7. ارتباط شما با همسرتان مقدس است

همسرانتان همه آن چیزی است که شما در رابطه زناشویی دارید، پس قدر او را بدانید و این را در رفتارتان به او نشان دهید.

 14 روش شروع زندگی عاشقانه نوعروس ها +تصاویر

8. سالروز عروسی و تولد همسرتان را جشن بگیرید

این یادآوری‏ها یک روش فوق العاده است برای اینکه به همسرتان بگویید چقدر او را دوست دارید و بودن او در زندگی شما چقدر برایتان اهمیت دارد.

9. در انجام کارها به هم کمک کنید.

ظرف‏ها را بشویید، جاروبرقی بکشید و در تمام کارهای خانه به همسرتان کمک کنید تا به او نشان دهید که همیشه در کنار او هستید.

10. زیاد بخندید و زندگی را ساده بگیرید

چه کسی از خندیدن بدش می‏آید؟ اما زمانی که شرایط زندگی کمی سخت می‏شود، خندیدن هم از یاد می‏رود و افراد بیشتر روی اتفاقات منفی تمرکز می‏کنند. بنابراین زندگی را سخت نگیرید و خندیدن را از قلم نیاندازید.

11. رابطه شما دوستانه نیز باید باشد

همسر شما می‏تواند بهترین دوست شما نیز باشد، پس به شکل‏گیری این دوستی کمک کنید.

12. رؤیاها و امیدهای یکدیگر را حمایت کنید

شاید شما دلتان می‏خواهد که روزی صاحب یک رستوران بزرگ شوید یا همسرتان بخواهد درس خواندن را تا مقطع دکترا ادامه دهد. رویای همسرتان یا شما هر چیزی که باشد، حتی اگر با آن موافق نیستید، باید از همسرتان حمایت کنید.

. به رابطه توجه کنید

رابطه مانند یک گل زیبا است که هر روز باید آبیاری شود وگرنه آرام‏ آرام خشک خواهد شد. با توجه به رابطه و همسرتان، به او نشان خواهید داد که چقدر او، احساسات و نیازهایش برای شما مهم است.

14. از کمال گرایی دست بردارید

هر انسانی مجموعه‏ ای از خصوصیات مثبت و منفی است. پس باید خوب و بد را در کنار هم قرار دهید و همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

هنگام طلایی شدن پیاز داغ و زردچوبه و ادویه مخلوط خورشی را اضافه کرده و ( اگر خورش نیاز به رب گوجه فرنگی داشته باشد رب گوجه فرنگی را نیز همان وقت اضافه کرده و ) تفت بدین . گاهی داخل برخی غذاها نیاز داریم ادویه های خاص اضافه کنیم مثلا هنگام تهیه قورمه سبزی از شنبلیله خشک هم استفاده می کنیم .حتی اگه از شنبلیله تازه استفاده کرده باشین ، اضافه کردن شنبلیله خشک ، عطر خوبی به خورش میده و اندازه درشتی و ریزی سبزی خرد شده سلیقه ایست .

برای اینکه قورمه سبزی شما روغن بیاندازد برای سرخ کردن سبزی از روغن جامد استفاده کنید . البته این برای سلامتی مضر است . بهتر است که از تره و اسفناج ( یا برگ چغندر ) بیشتری در ترکیب سبزی قورمه استفاده کنید تا سبزی لعاب بیشتری داشته باشد و زیباتر شود

اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به خورش قورمه سبزی لازمه . ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و ( از نظر آذریها گشنیز ) به خورش قورمه سبزی میده و بدون هرکدوم از اینا خورش مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید .البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه .

برخی از هموطنان در استان فارس شوید هم اضافه می کنن .

لیموعمانی ( لیمو امانی ) جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دونوع روشن و تیره داره . برای قورمه سبزی بهتره از نوع تیره تر استفاده بشه . بهتره که یا درسته بمونه و با چنگال سوراخهایی روش تعبیه بشه تا مزه اش داخل خورش بشه . یا اگه خرد میشه حتما دانه های اون رو بیرون بیارید تا خورش رو تلخ نکنه .

حبوبات حتما قبلش خوب خیس بخورن و خوب بپزه . لعاب حبوباتی که خوب پخته شده باشد باعث لعاب و مزه خوب خورش میشه . برای خورش قورمه سبزی برخی : لوبیا قرمز و برخی لوبیا چیتی و برخی خصوصا آذری ها از لوبیا چشم بلبلی استفاده میکنند . در استان فارس برخی از سیب زمینی به جای لوبیا استفاده میکنند . ضمنا یادتون نره هیچوقت به حبوبات تا اتنهای پخت نمک نمی زنیم چون دیر می پزن .

برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن عصاره مرغ یا گوشت یا قلم اضافی به خورش اضافه میکنند . .

خورش نباید آبکی باشه در انتها خورش باید با حرارت کم بجوشد تا کاملا جا بیفتد . برخی خورش قورمه سبزی را سیاه و تیره میپسندند که با سرخ کردن زیاد سبزی میسر میشود ولی اینکار خیلی روش صحیح و بهداشتی نیست چون تمام ویتامین های سبزی در سرخ کردن زیاد از بین میرود و سبزی به تفاله تبدیل میشود .

قبل از خاموش کردن شعله - برخی از دوستان قطعه هایی از یخ به خورش اضافه میکنند تا روغن خورش به سطح خورش بیاید و زودتر جا افتاده شود ( جا افتاده دیده شود ! ) .

در آذربایجان برخی داخل خورش قورمه سبزی رب گوجه فرنگی هم اضافه میکنن که خوشمزه میشه . برخی هم خورش قورمه سبزی را بدون سرخ کردن تهیه میکنند .

ترشی و چاشنی خورش رو معمولا در انتها اندازه میکنند .

اصولا برای تهیه خورش قورمه سبزی باید دقت کرد که چه سبزی و به چه میزان سبزی نیاز داریم در هرشهر و هر خانواده بنا به ذائقه خود در اونها تغییراتی میده و این قاعده کلی نداره ولی روش معمول رو در نظر میگیرن.

  • نرگس عزیزی
  • ۱
  • ۰

زنگ نمی زنی. مطمئنی کسی نیست در را برایت باز کند. کلید را به در می اندازی. نمی دانی کدام کلید است.

همه شان شکل همند. یک دور تمام کلیدها را می اندازی تا یکی شان، با بدقلقی، در را برایت باز می کند.

خانه تاریک است. آهسته دیوار را لمس می کنی تا به کلید چراغ برسی. ناگهان، دست غیبی انگار از دیوار بیرون می آید

کسی که خیلی زور دارد و خیلی عصبانی ست. دستت را می گیرد و چون مرده ای که برای تلقین تکانش می دهند وجودت را می لرزاند.

می خواهد بِکشدت: تا بفهمی حرف را یک بار به آدم می زنند. چند بار گفته بود که کلید چراغ خراب است، درست کن.

کلید را می زنی. مهتابی ها را بیدار می کنی. سویشان کم شده انگار. وز وز می کنند.

هر کجا پایت را می گذاری، مثل وقتی که در بیابان راه می روی و تخم و ترکه علفهای هرز به جوراب و پاچه ات می چسبند، خاک و خرده ریز به پایت می چسبد.

محتویات جیبت را روی میز آشپزخانه خالی می کنی. منتظری کسی سرت غر بزند: اینها کثیف است. نگذارشان روی میز آشپزخانه.

اما کسی نیست غر بزند. بانوی خانه نیست. حالش روبراه نیست. کسل است. بیمار است. خانه نیست.

همین که از آشپزخانه بیرون می زنی چفت و بست شلوارت را باز می کنی. به اتاق که می رسی شلوارت می افتد. مثل یک تله، میان اتاق رهایش می کنی.

شلوار راحتی ات همانجاست به پا می کشی. پیراهنت را روی دستگیره در حلق آویز می کنی و جورابها را به هم گره می زنی. پرتابشان می کنی.

غلت می خورند می روند زیر میز تلویزیون پناه می گیرند. منتظری کسی سرت غر بزند: ننداز اونجا بزار تو ماشین لباسشویی.

لباستو آویزون چوب رختی کن خب. شلوارتو تله نکن وسط اتاق. اما کسی نیست غر بزند. بانوی خانه نیست. حالش روبراه نیست.

کسل است. بیمار است. خانه نیست. بانوی خانه که روبراه نباشد، کسل باشد، بیمار باشد، خانه نباشد:

مهتابی های روی سقف وز وز می کنند. خوششان نمی آید تو روشنشان کنی! نه فقط مهتابی که انگار در این خانه هیچ چیز از تو خوشش نمی آید.

دُم قوری را می گیری. تو نیز، مثل باقی مردهای دنیا، قوری را نمی شویی. فقط آب را، با غیظ، به حلق قوری می فشاری تا تفاله های چای را قی کند.

کبریت برمی داری که سماور را روشن کنی. یکی، دوتا، سه تا، چهارتا، کبریت ها نم کشیده اند. قوطی اش را پرت می کنی توی ظرفشویی

کنار باقی زباله هایی که توی این چند روز تولید کرده ای. تکه ای کاغذ برمی داری. آب گرم را تا آخر باز می کنی. آبگرم کن زوزه می کشد.

مثل باقی مردها تکه کاغذ را با شعله آبگرمکن روشن می کنی و به سماور می رسانیش. سماور را به حال خود رها می کنی تا جوش بیاید.

تا سماور به جوش بیاید سراغ یخچال می روی. انگار سگ مرده در یخچال گذاشته اند. میوه ها، در یک عهد و پیمان جمعی، خودشان را در کپک خفه کرده اند.

بوی تعفن جسدشان تمام یخچال را به خود گرفته. به رویت نمی آوری. یک خیار پلاسیده لا به لای اجساد پیدا می کنی.

در یخچال را بی تفاوت می بندی. شروع می کنی به جستجو. باز هم نمکدان، مثل همیشه، خودش را از تو گم می کند.

خیلی چیزها در زندگی برای مردها قابل هضم نیست. یکی از مهم ترینشان این است که چرا زنها همیشه جای همه چیز را با جزئیات دقیق در خانه می دانند.

مثل غیب گوها! تا کیسه نمک را از منتهی الیه کابینت پیدا کنی لعنت می فرستی به روح اجداد هر چه نمکدان و نمک است.

سر خیار را به سبک شکنجه گران زندان ابوغریب فرو می کنی در کیسه نمک. سر و ته خیار معلوم نیست. همه اش تلخ است. همه چیز تلخ است.

اصلا بانوی خانه که روبراه نباشد، کسل باشد، بیمار باشد، خانه نباشد: مهتابی های روی سقف وز وز می کنند. خوششان نمی آید تو روشنشان کنی!

نه فقط مهتابی که انگار در این خانه هیچ چیز از تو خوشش نمی آید.

سماور به جوش آمده. یک مشت چای به قوری می ریزی. شیر سماور را باز می کنی. اما آبی برای تو به جوش نیاورده

چون باز هم یادت رفته برای چای دم کردن باید آب در سماور باشد. باز هم سماور را بدون آب روشن کرده ای. مثل باقی مردها.

منتظری کسی غر بزند؛ سماور و چرا آب نکردی؟ اما کسی نیست سرت غر بزند.

از خوردن چای هم می گذری. مثل خیلی چیزهای دیگر که در این چند روز از آنها گذشته ای. از صبحانه مفصل و چای گرم و شیرین، از لباس اتو کرده

از میوه تازه و یک لیوان آب خوش! چون بانوی خانه نیست. بانوی خانه که روبراه نباشد، کسل باشد، بیمار باشد، خانه نباشد:

مهتابی های روی سقف وز وز می کنند. خوششان نمی آید تو روشنشان کنی! نه فقط مهتابی که انگار در این خانه هیچ چیز با تو آشتی نیست.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

یشگیری از انواع سرطان

کارولین اندرسون، پزشک آمریکایی، مدعی است که ترکیبی جادویی را می‌‎شناسد که می‌تواند از انواع سرطان پیشگیری کند. دستور تهیه این ترکیب بسیار آسان است.

کارولین اندرسون، پزشک آمریکایی، مدعی است که ترکیبی جادویی را می‌‎شناسد که می‌تواند از انواع سرطان پیشگیری کند. دستور تهیه این ترکیب بسیار آسان است.

مواد مورد نیاز این ترکیب را می‌توان در هر خانه‌ای یافت. دکتر اندرسون می‌گوید که اساس تحقیقات وی سنتِ غذایی مناطق شرقی هند در دوران باستان است. او در ادامه می‌گوید که این ترکیب هندی بیش از دو هزار سال قدمت داشته و توسط گروه‌های پزشکی غربی نیز به تایید رسیده است.

آداب غذا خوردن هندی‌ها بیشتر با ادویه تند شناخته شده است. این ترکیب نیز از این قاعده مستثنی نیست. دکتر اندرسون در مورد این ترکیب جادویی می‌گوید: «اگر این ترکیب روزانه مصرف شود، آن شخص به طور قطع به سرطان مبتلا نخواهد شد.»
 
زردچوبه خواص بی‌شماری دارد
 
این ترکیب از زردچوبه، روغن زیتون و پودر فلفل سیاه تشکیل شده است. راز این ترکیب اما در زردچوبه‌ی آن است. زردچوبه ادویه‌ای زردرنگ است که خواص بی‌شماری دارد. از جمله خواص زردچوبه می‌توان به خاصیت ضد التهابیِ قدرتمند آن اشاره کرد. زردچوبه موثرترین ماده غذایی برای کاهش التهاب در بدن محسوب می‌‎شود و نباید به سادگی از کنار آن گذشت.

مولکول‌های زردچوبه که خاصیت ضد سرطانی هم دارند «کورکومین» نامیده می‌شود. از نظر علمی نیز ثابت شده که زردچوبه در درمان انواع سرطان‌های روده، پروستات، سینه و همچنین تومور مغزی کارایی دارد.

در پژوهش‌های صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی مشخص شد که زردچوبه نقشی موثر در درمان سرطان دارد. در یکی از این پژوهش‌های انجام شده، چندین موش در معرض مواد شیمیایی سرطان‌زا قرار داده شدند. در نهایت نیز مشخص شد مادامی که موش‌ها از زردچوبه استفاده کنند، جلوی پیشرفت هرگونه سرطانی گرفته می‌شد.
 
با این وجود، زردچوبه به تنهایی در دستگاه گوارش موثر ظاهر نمی‌شود و مصرف آن در کنار فلفل یا زنجبیل توصیه می‌شود. طبق پژوهش‌های انجام شده، فلفل میزان تاثیرگذاریِ زردچوبه را تا 200 درصد افزایش می‌دهد. حال زمان آن رسیده تا ترکیب موثر دکتر اندرسون را به شما معرفی کنیم. دستور این ترکیب همانطور که پیشتر گفتیم از سه ماده غذایی موثر تشکیل شده است.


طرز تهیه و مصرف
 
به اندازه یک چهارم قاشق چایخوری زردچوبه را به نصف قاشق چایخوری روغن زیتون ترکیب کرده و مقدار کمی هم فلفل سیاه به آن اضافه کنید.
 
این سه ماده غذایی را می‌توانید در یک فنجان با هم ترکیب کرده و سپس آن را مصرف کنید. لازم به ذکر است که بنا به تشخیص خودتان می‌توانید آن را به تنهایی و یا همراه با سالاد یا سوپ میل کنید. به این نکته توجه کنید که اگر تصمیم گرفتید آن ترکیب را با غذای اصلی خود میل کنید، بهتر است که در مراحل آخر به غذا اضافه شود.


قبل و بعد از سرطان
 
اندرسون در آخر صحبت‌هایش اضافه می‌کند که این ترکیب علاوه بر اینکه می‌تواند از پیشرفت سرطان پیشگیری کند، می‌تواند سلول‌های سرطانی را نیز از بین ببرد. او همچنین می‌گوید که می‌توان چندین نوبت در روز از این ترکیب استفاده کرد. او حتی پیشنهاد می‌کند که تا می‌توانید از این ترکیب استفاده کنید، زیرا درمانی کاملا طبیعی علیه تومورهای بدخیم سرطانی است که هیچگونه عوارض جانبی نیز ندارد.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

در خوردن این سبزیجات صرفه جویی نکنید

در خوردن این سبزیجات صرفه جویی نکنیدیکی از ساده‌ترین راه‌ها برای این که مطمئن شوید یک رژیم غذایی متعادل دارید، پر کردن نیم یاز بشقابتان با انواع سبزیجات است. سبزیجات سرشار از آب و فیبر هستند و کالری بسیار کمی دارند.

در اینجا سبزیجات که شما باید در اکثر مواقع در بشقابتان داشته باشید معرفی می‌شوند.

ریشه چغندر: حتی در مقادیر کم، چغندر دوز خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. اسید فولیک موجود در آن نیز برای تولید سلول‌های قرمز خون و جلوگیری از کم خونی ضروری است.

جوانه، و انواع کلم: کلم بروکسل، کلم پیچ، گل کلم و همه انواع کلم‌ها منبع غنی از آنتی اکسیدان ها هستند.

گوجه فرنگی: سرشار از لیکوپن است و عامل بالقوه ای برای پیشگیری از انواع سرطان‌ها بخصوص سرطان پروستات محسوب می‌شود.

فلفل قرمز: منبع بزرگ ویتامین‌های آ و سی است.

پیاز: نقش مهمی در کاهش میزان سدیم بدن دارد و ترکیبات آنتی اکسیدانی و سولفور دارد که مانع رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.

هویج: منبع ویتامین آ و بتاکاروتن است و برای تقویت بینایی و جلوگیری از شب کوری مؤثر است.

تربچه: منبع غنی از ویتامین سی است و حاوی ویتامین ب 6، منیزیم، آهن، کسلیم، فولات و پتاسیم است.

اسفناج: منبع خوبی برای اسید فولیک، ویتامین آ و ویتامین کا است.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

زمانی تمام عشقمان این بود که به خیابان انقلاب، راسته کتابفروش ها برویم و در میان مغازه ها و قفسه های کتاب ها بگردیم و در نهایت کتابی تازه بخریم و به خانه بیاییم و کنجی کز کنیم و یک نفس، کتاب بخوانیم. زمانی تمام هوش و حواسمان به کتاب و تک تک جملاتی بود که می خواندیم و گاه در دفترچه یادداشتی، برخی از جملاتش را یادداشت می کردیم و گاه در نوشته و زمانی در سخن گفتن با دوستانمان از آن جمله ها استفاده می کردیم.
زمانی بود که دیگر کتاب های تازه نداشتیم و تابستان ها مجبور بودیم همان کتاب را دوباره بخوانیم. کتاب «با خانمان» نوشته هکتور مالو از این دست کتاب ها بود که چهار تابستان آن را می خواندم و باز خسته نمی شدم. اصلا برای ما کتاب خواندن، یک دل مشغولی بود. یک تفریح، یک سرگرمی، یک کار، یک روش برای زندگی کردن اما حالا چه؟! حالا کتاب خوانی و کتاب خواندن از زندگی روزمره ما به قدری، فاصله گرفته که کتاب ها در کتاب فروشی ها فقط خاک می خورند و قیمت کتاب هم آن قدر رشد داشته که مردم ترجیح می دهند سالی یک بار، آن هم در نمایشگاه کتاب، به خاطر استفاده از تخفیف، کتاب بخرند.
حالا این قدر کتاب از مردم دور شده که مسئولان به تکاپو افتاده اند که کاری بکنند ولی آمار کمتر از بیست دقیقه کتابخوانی، حکایت دیگری است. برای کتاب نخواندن مردم دلایل زیادی وجود دارد اما همه تقصیرها را نباید به گردن یک طیف خاص انداخت، چرا که این مسئله هم مانند حلقه های یک زنجیر به هم متصل اند. در این میان اما تنبلی مخاطبان امروزی، تا حدی توجیه ناشدنی است، در واقع بسیاری از مخاطبان نداشتن زمان مناسب، افزایش قیمت کتاب و یا نبود کتاب خوب را بهانه می کنند. البته برخی از سایت ها چاره ای هم برای این مسئله اندیشیده اند و کتاب را از حالت نوشتاری به صوتی تبدیل کرده اند و دیگر لازم نیست کتابی را دست بگیریم و آن را بخوانیم بلکه قبلا این کار توسط افرادی انجام شده است و ما با اشاره دست از طریق رایانه، آن را ذخیره کرده و در قالب یک دستگاه حافظه می توانیم همه جا همراه داشته باشیم و هر جا که بخواهیم، از آن استفاده کنیم و به کتاب گوش دهیم.
این فایل های صوتی که توسط افراد مختلف و اغلب با صداهایی خوش و مسلط به متن خوانده می شود، فرد ضمن معرفی خود و مشخصات کتاب، آن را می خواند در میان کتاب هایی که خوانده می شود همه نوع اثری دیده می شود، از داستان و رمان گرفته تا کتاب های روانشناسی و فلسفی در این کتابخانه صوتی دیده می شود.

این کار از جهاتی مثبت و از سوی دیگر نتایج منفی در پی دارد. از نتایج مثبت آن این است که بالاخره کتابی توسط فردی خوانده می شود و ما از مضمون آن مطلع می شویم، در واقع به یک کتاب گوش می دهیم. اما از نتایج منفی آن این است که با گسترش این کار، به تدریج، کتابخوانی از این حدی هم که وجود دارد، کمرنگ تر شده و از زندگی مردم حذف می شود و کتاب های صوتی جایگزین کتاب های چاپی می شوند.

با همه این اوصاف باید گفت که هیچ نوع کتابخوانی، نمی تواند جای لذت کتاب دست گرفتن و خواندن را بگیرد.

  • نرگس عزیزی
  • ۰
  • ۰

گلودرد همیشه یکی از دردناکترین علائم سرماخوردگی است اما اگر سرما خوردید و دچار خارش و التهاب شدید و حتی وقت رفتن به دکتر را ندارید و از آمپول زدن هم می ترسید می توانید با این 5 روش گلو درد خود را از بین ببرید.

گلو دردتان را اینگونه درمان کنید

1- جوش شیرین گزینه خوبی برای از بین بردن گلو درد است مقدار کمی از آن را داخل آب گرم حل کرد و آن را قرقره کنید.

گلو دردتان را اینگونه درمان کنید

2- عسل و لیمو یکی از بهترین نوشیدنی های مخصوص است این محلول حتی صدای شما را صاف می کند.

گلو دردتان را اینگونه درمان کنید

3- شاید باور نکنید اما سرکه سیب سرشار از ویتامین های ضد باکتری است که می توانید از آن استفاده کرده و حتی قرقره کنید.

گلو دردتان را اینگونه درمان کنید

4-می توانید جو و عناب را با هم بجوشانید و هرشب کمی از آن را میل کنید این کار حتی سرفه های شما را هم تسکین می دهد.

گلو دردتان را اینگونه درمان کنید

5- برای تسکین گلو دردتان از هویج پخته هم می توانید استفاده کنید اما یادتان باشد هویج به صورت خام گلودرد شما را بدتر می کند البته فراموش نکنید مراجعه به پزشک همیشه در اولویت است.

  • نرگس عزیزی